رنو کلیو 2017، ها‌چ‌بک فرانسوی در راه ایران

رنو کلیو 2017، ها‌چ‌بک فرانسوی در راه ایران

اخبار زیادی مبنی بر احتمال ورود رنو کلیو (Renault Clio) به جاده‌های کشورمان شنیده می‌شود. این هاچ‌بک دوست‌داشتنی مسلما به اندازه خودروهای وطنی ارزان نیست، اما می‌تواند جذابیت‌های زیادی داشته باشد.

برای بسیاری از مردم کشورمان سابقه‌ی حضور برند رنو در ایران، محدود به خودروی رنو 5 می‌شود که بین سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۸۶ توسط سایپا و در سال‌های آخر تحت نام سپند و پی‌کی، توسط پارس‌خودرو مونتاژ و تولید می‌شد. از شاهکارهای مهندسی پارس‌خودرو با رنو ۵ در سال‌های ۸۰ که بگذریم، این خودرو خصوصا در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ خورشیدی محبوبیت زیادی در ایران داشت و بعد از پیکان بیشترین حجم تولید خودروی کشور را به خود اختصاص داده بود. رنو ۵ با پیشرانه‌ی ۱۱۰۰ سی‌سی معروف خود، اولین گزینه‌ی قابل خرید برای علاقه‌مندان ماشین‌های اسپرت در آن زمان محسوب می‌شد.

تاریخچه‌ی رنو در ایران فراتر از رنو ۵ است و در واقع کل تاریخ خودروی کشورمان را در بر می‌گیرد. اولین وسیله نقلیه شخصی و موتوری کشورمان توسط مظفرالدین شاه از بلژیک خریداری شد که خودروی رنو مدل ۱۹۰۰ با لاستیک‌های توپر بود. جالب است بدانید که شرکت رنوی فرانسه این حضور تاریخی خود در ایران و آسیا را محترم شمرده و یکی از دلایل نام‌گذاری مدل قاجار (Kadjar) را همین موضوع اعلام کرده است.

هرچند از مدل موفق رنو ۵ در دنیا بیش از ۵.۵ میلیون دستگاه در حدود سه دهه تولید شد و یکی از موفق‌ترین محصولات تاریخ این برند لقب گرفت، جایگزین آن رنو کلیو در سال‌های اولیه‌ی تولید در ۱۹۹۰، با افت و خیزهای فراوانی مواجه بود که درنهایت با معرفی نسل چهارم در سال ۲۰۱۲، فروشی بسیار خوب در بازارهای جهانی تجربه کرد.

رنو کلیو

کلیو فعلا فقط در فرانسه و ترکیه تولید و مونتاژ می‌شود که در ۲۶ سال اخیر در مدل‌های مختلف بیش از ۱۳ میلیون دستگاه فروش داشته است و احتمال حضور مدل ۲۰۱۷ آن در خط تولید ایران‌خودرو نیز وجود دارد.

مشخصات فنی

هرچند کلیو یک خودروی سطح متوسط و میانه‌رده محسوب می‌شود، اما در اروپا با ۷ پیشرانه‌ با قدرت‌های مختلف قابل سفارش خواهد بود که قرار است در آینده نزدیک ۴ گزینه‌ی کم‌حجم و اقتصادی دیگر نیز توسط رنو برای آن معرفی شود. در حال حاضر از نظر حجمی، ۴ نوع پیشرانه برای کلیو موجود است که یکی دیزل و باقی بنزینی هستند.

جالب‌ترین گزینه برای علاقه‌مندان پیشرانه‌های کم‌مصرف فرانسوی، نسخه‌ی ۰.۹ لیتری بنزینی به قدرت ۹۰ اسب بخار است که سه سیلندر بوده و به توربوشارژ مجهز شده است. در مقایسه با L۹۰ وطنی که با موتور ۱.۶ لیتری در حدود ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد، این پیشرانه ۸۹۸ سی‌سی جذابیت‌های خاص خود را دارد، چراکه ظرف ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت به همراه دارد. این نسخه از کلیو که دارای گشتاور ۱۳۵ نیوتن‎متر است، در رانندگی شهری کمتر از ۵ لیتر در صد کیلومتر بنزین مصرف می‌کند، در حالی‌که در سرعت ثابت جاده‌ مصرف سوخت بسیار خوب ۳.۵ لیتر در صد کیلومتر ارائه خواهد کرد.

شاید تصور کنید پیشرانه ۰.۹ لیتری، ارزان‌ترین گزینه در میان انوع کلیو است، اما در واقع چنین نیست و اقتصادی‌ترین نسخه از این خودرو با موتور ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی ساخته می‌شود واکسپرشن (Expression) نام دارد. این پیشرانه ۴ سیلندر و ۷۵ اسب بخار است که گشتاور ۱۰۷ نیوتن‌متر به همراه دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برای این مدل ۱۴.۵ ثانیه و نهایت سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است که برای استفاده‌ی روزمره مناسب به نظر می‌رسد. مصرف سوخت ارزان‌ترین کلیو، در شهر ۵.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که در سفرهای جاده‌ای تا ۳.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

رنو، همیشه به فکر علاقه‌مندان خودروهای پرشتاب و اسپرت اقتصادی بوده و برای کلیو هم یک پیشرانه ۱.۲ لیتری توربوشارژ تدارک دیده است. این نسخه از کلیو قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند که در حدود ۹ ثانیه زمان برای رسیدن آن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کافی خواهد بود. نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برای این هاچ‌بک ثبت شده است که آن را جالب‌تر از دیگر نسخه‌های کلیو نشان می‌دهد. مصرف سوخت این مدل در شهر ۵.۵ و در جاده، تنها ۳.۷ لیتر است.

هرچند برای ما در ایران، پیشرانه‌های دیزلی چندان جذاب نیستند و البته کیفیت سوخت وطنی هم جوابگوی حضور آن‌ها نخواهد بود، صحبت از پیشرانه‌های گازوئیلی کلیو خالی از لطف نیست. در نسخه‌ی ارزان‌تر، پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری به لطف استفاده از توربوشارژ، ۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد که در مدت زمان ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت برای آن در دسترس است. نوع دیگری از همین پیشرانه با توان ۱۱۰ اسب بخار و قدرت ۲۶۰ نیوتن‌متر هم عرضه شده است که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۱ ثانیه و نهایت سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت به همراه دارد. میانگین مصرف سوخت برای این پیشرانه‌های دیزلی، ۲.۵ تا ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که مسلما تنها با گازوئیل استاندارد جهانی حاصل می‌شود.

اخبار منتشرشده حاکی از آن هستند که رنو به دلیل نداشتن تقاضای کافی، احتمالا تولید کلیو با پیشرانه‌های پرقدرت ۱.۶ لیتری توربوشارژ را تا سال ۲۰۱۸ متوقف خواهد کرد؛ هرچند تا این لحظه ثبت سفارش آن‌ها در اروپا همچنان انجام می‌شود و در سایت رسمی رنو چنین چیزی تأیید یا تکذیب نشده است. این نسخه از کلیو که با لقب رنواسپورت شناخته می‌شود، شامل دو نوع ۲۰۰ و ۲۲۰ اسب بخار است. گزینه‌ی اول با گشتاور ۲۶۰ نیوتن‌متر، ظرف ۶.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۲۵ کیلومتر درساعت به همراه دارد، در حالی‌که نوع دوم، در ۶.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. هر دوی این خودروها با پکیج سفارشی خاصی به نام RS هم قابل سفارش هستند که علاوه بر افزایش جذابیت‌های ظاهری، رسیدن به نهایت سرعتی نزدیک به ۲۵۰ کیلومتر درساعت را ممکن خواهد کرد.

به جز مدل‌های اسپرت کلیو (با پیشرانه ۱.۶ لیتری بنزینی) که فقط با گیربکس خودکار تولید می‌شوند، تمامی نسخه‌های کلیو با جعبه‌دنده دستی و اتوماتیک قابل خرید هستند که همگی دیفرانسیل جلو و در دو نوع ۳ در هاچ‌بک و ۵ در هاچ‌بک ساخته می‌شوند. در جدول زیر مشخصات مدل‌های اصلی این خودرو با قیمت پایه در حالت ۵ در، فهرست شده است که طول و عرض و ارتفاع آن‌ها به ترتیب ۴۰۶، ۱۹۴ و ۱۴۵ سانتی‌متر خواهد بود.

مجله رنگارنگ

مجله رنگارنگ به منظور ارائه مطالب متنوع و متفاوت در دنیای مجازی راه اندازی شده ،  درصورت تمایل میتوانید مطالب خود را ارسال تا با نام شما در سایت گنجانده شود .

با تشکر - مدیر سایت

مقالات مرتبط

ورود

کاربران حاضر در سایت

ما 44 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

10 مطلب برتر